KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Logopedia


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na ostatnim spotkaniu!
Kochane Dzieciaki!

Dziękuję Wam za udział w zdalnych zajęciach logopedycznych. Doceniam Waszą pracę. Starałam się dobierać odpowiednie  materiały logopedyczne na zajęcia, aby zbudować pozytywne wspomnienia związane  z  logopedią. Przesyłałam Wam dużo gier  i zabaw, które możecie również wykorzystać w wakacje. Specjalne podziękowanie dla Was w formie dyplomu, proszę Rodziców o wydrukowanie załącznika (Dyplom na zakończenie zajęć logopedycznych) i wypełnienie –  poprzez wpisanie imienia dziecka.
Drodzy Rodzice!
To Wy jesteście  fundamentem efektywnej terapii.
Dziękuję Wam, że wspieraliście dziecko w czasie ćwiczeń logopedycznych, utrwalaliście materiał w domu, interesowaliście się postępami dziecka, a w szczególności spędzaliście aktywnie czas ze swoją  pociechą. Bardzo doceniam Państwa wkład w zdalne zajęcia.
Pamiętajcie!
Zaangażowani RODZICE = efektywna terapia!
Dla chętnych przesyłam załącznik (Ćwiczenia logopedyczne w wakacje? Tak!).
Pozdrawiam i życzę wspaniałych wakacji
Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
Zapraszam rodziców do zapoznania się ze wskazówkami dla Rodziców i ćwiczeniami dla najmłodszych na temat koncentracji uwagi u dzieci ( Koncentracja …).  Dodatkowo przesyłam ćwiczenia na koncentrację i słuchanie ze zrozumieniem oraz kolorowanki – w celu ćwiczenia ręki (Zadania na..).
Pozdrawiam i życzę miłej  zabawy.
Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
Na początek zachęcam do zapoznania się z załącznikiem„Budowanie relacji z dzieckiem – wskazówki dla Rodziców”(opracowała J. Pieńkowska). Przed nami krótki tydzień, więc przesyłam ćwiczenia logopedyczne „14-dniowe wyzwanie logopedyczne, (w 7 i 14 dniu proszę zastąpić wyraz „zeszyt” na ćwiczenia z poprzednich spotkań).
Pozdrawiam i życzę miłej  zabawy
Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!

         Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!

W tym tygodniu obchodzimy DZIEŃ DZIECKA, dlatego proponuję spędzić wspólnie czas w interesujący sposób – na kodowaniu – wspaniała zabawa, która wspiera dziecko w rozwoju. Przesyłam arkusze do kodowania dla dzieci, które wspólnie możecie wykorzystać ciesząc się efektami pracy (załączniki: Babeczki i pączki,Piłka nożna). Jeżeli zainteresuje Państwa temat, to w Internecie jest mnóstwo informacji o kodowaniu dla dzieci, w wolnej chwili proszę przeczytać artykuły na ten temat:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwif1LTuvuLpAhVPyqQKHf6gANgQFjAIegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fkobieta.onet.pl%2Fdziecko%2F7-powodow-dla-ktorych-warto-uczyc-dzieci-kodowania%2Fwt07fg&usg=AOvVaw08_tcsY55Kf0tb4QS1U8rd

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjC17LRjODpAhUQ6aQKHXG1DgsQFjARegQIARAB&url=https%3A%2F%2Fmojedziecikreatywnie.pl%2F2019%2F12%2Fnauka-kodowania-poprzez-zabawe%2F&usg=AOvVaw0Uhw657e4GY4tglWxyHfkC

Przypominam, że  w wolnych chwilach możecie wykonywać ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne, które przesyłałam w poprzednich tygodniach.
Pozdrawiam i życzę miłej  zabawy - Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!

Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
W tym tygodniu obchodzimy Dzień Matki, dlatego zajmiemy się zabawami logopedycznymi o tematyce rodzinnej i będziemy utrwalać wymowę głosek szumiących – SZ, Ż, CZ. DŻ. Dzieci będą usprawniały aparat artykulacyjny, prawidłowo wypowiadały głoski szumiące oraz  kształtowały percepcję słuchową, wzrokową i ruchową.
Na początek proponuję ćwiczenia narządów artykulacyjnych na podstawie opowiadania logopedycznego o Panu Języczku  (załącznik), a następnie ćwiczenia na Dzień Matki (załącznik) oraz zapraszam do spędzenia  czasu  z Dzieckiem przy piosenkach o MAMIE :
https://youtu.be/RvHfN-4Va4g Jesteś mamo skarbem mym

https://youtu.be/MeRTMshkHJs  Kocham Cię

https://youtu.be/n14AtqPWlME  Rysunek Mamy
Pozdrawiam i życzę miłej  zabawy
Wioletta Stępień

Opowiadanie logopedyczne (do pobrania)
Ćwiczenia na Dzień Matki (do pobrania)

Pozdrawiam i życzę miłej  zabawy
Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
Przypominam, że przerwa od zajęć w przedszkolu nie może być przerwą od ćwiczeń, a raczej zabaw logopedycznych z dziećmi w domu. Proponuję więc ciekawe zabawy dla Państwa dzieci.
Na początek przesyłam opowiadanie logopedyczne z wykorzystaniem ćwiczeń usprawniających narządy mowy. Dodatkowo proponuję zabawę logopedyczną KROKODYL dla dzieci z niepłynnością mowy, które mówią niewyraźnie i za szybko, albo mówią z zaciśniętymi zębami, za mało otwierają usta.
Pozdrawiam i życzę miłej  zabawy
Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!

         Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!

Dzisiaj przesyłam informacje dotyczące zależności rozwoju mowy od zabaw ruchowych. Musimy pamiętać, że w rozwoju mowy ważny jest luz, bliskość rodzica, radość z przebywania ze sobą, poczucie bezpieczeństwa. Ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę i motorykę położone są blisko siebie. Gdy rozwijana jest u dziecka ogólna zdolność do planowania  i realizowania sekwencji ruchowych, rozwija się również jego zdolność do wykonywania odpowiednich sekwencji ruchów narządów mowy. Dlatego biegajcie, skaczcie, turlajcie się, czołgajcie się z dzieckiem, wykonujcie z nim ruchy naprzemienne. Można razem robić pajacyki, podskakiwać na jednej nodze, dotykać prawym łokciem do lewego kolana i odwrotnie, chodzić po rozłożonym sznurku, po murkach itd.

Zabawa ruchowa – robimy porządki
Dziecko ilustruje przy pomocy ruchów ciała i gestów jedną z czynności:                  
– mycie okien,

– sprzątanie odkurzaczem,

– wycieranie kurzu,

– sprzątanie szczotką,

– wyrzucanie śmieci,

– trzepanie dywanów.

Zabawa relaksacyjna – odpoczynek

Dziecko kładzie się na dywanie i przy spokojnej, relaksacyjnej muzyce odpoczywa po wiosennych porządkach. Rodzic zwraca uwagę na prawidłowy tor oddechowy (dziecko nabiera powietrze  nosem a wydycha powoli ustami).

Oto muzyczne propozycje zabaw ruchowych z dziećmi: 

https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM   ZOO

https://youtu.be/FZ3pj_ZkldQ

Pozdrawiam i życzę miłej  zabawy

Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
Kontynuujemy zabawę z Dziećmi wykorzystując drugą część wierszyków dźwiękonaśladowczych.
Tak jak poprzednio zacznijmy od rozgrzewki, czyli ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

- bocian – wysuwamy usta do przodu,

- żaba – rozciągamy usta na boki ,

- prosiaczek – oblizujemy usta dookoła, mlaskamy ,

- chomik – nadmuchujemy policzki ,

- piesek – wysuwamy język na brodę i do nosa ;

następnie zabawa oddechowa  – kolorowe piórka:
Rodzic układa na dywanie kolorowe piórka ( papierowe lub naturalne ), które zgubiły kurki. Prosi, by  dziecko podniosło jedno z nich i ułożyło   na otwartej dłoni. Zadanie polega na zbliżeniu dłoni do ust, krótkiego wdechu nosem i zdmuchnięciu piórka z dłoni powietrzem wydychanym   ustami. Ćwiczenie należy powtórzyć trzy razy. Następnie prowadzący prosi o  złapanie piórka  i wykonanie krótkiego wdechu nosem oraz powolnego wydechu ustami w taki sposób, by piórko jak najdłużej było odchylone od  pionu. Ćwiczenie należy powtórzyć trzy razy.
Po pobraniu załącznika (Wierszyki dźwiękonaśladowcze), Rodzic czyta wierszyk, a Maluch powtarza tylko te fragmenty, które są wytłuszczone.  
Na zakończenie zajęć proponuję zajrzeć do Internetu na Youtube   https://youtu.be/fUX5kYzzi5Q , aby zapoznać się   z piosenką: „ Dziadek  fajną farmę miał”.  Jest to utwór wykorzystywany na zajęciach logopedycznych przy którym ćwiczymy narządy mowy i przyjemnie spędzamy czas.
Pozdrawiam serdecznie
Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
Chciałabym, abyście Państwo wspólnie z Dziećmi pobawili się, wykorzystując wierszyki dźwiękonaśladowcze.
Zacznijmy od rozgrzewki, czyli ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
- bocian – wysuwamy usta do przodu,

- żaba – rozciągamy usta na boki ,

- prosiaczek – oblizujemy usta dookoła, mlaskamy ,

- chomik – nadmuchujemy policzki ,

- piesek – wysuwamy język na brodę i do nosa ;

następnie ćwiczenia dźwiękonaśladowcze:

(Rodzic prosi , żeby dziecko powiedziało jakie odgłosy wydają zwierzątka):

- kaczka- kwa, kwa,  kwa,

- krowa- muu, muu, muu,

- pies- hau, hau,hau,

- baran- bee, bee, bee,

- kogut- kukuryku itp.
Rodzic czyta wierszyk, a Maluchpowtarza tylko te fragmenty, które są wytłuszczone (załącznik – Wierszyki dźwiękonaśladowcze).
 Na zakończenie zajęć proponuję zajrzeć do Internetu na Youtube   https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY, aby zapoznać się z piosenką: „Gdacze kura: ko, ko, ko”. Może warto nauczyć się tekstu i wspólnie śpiewać?
Rodzicom – polecam prezentację, co może nas wszystkich nieco wzmocnić i sprawić wiele przyjemności. „Przytulanie nie tylko pomaga wyrazić to, co czujemy, ale przede wszystkim korzystnie wpływa na ciało i psychikę, zarówno dziecka, jak i dorosłego, co jest tak niezbędne w dobie obecnej epidemiologicznej niepewności i podwyższonego poziomu stresu”- jest to fragment tekstu z prezentacji  pt.: „Terapeutyczna moc przytulania”  http://powiatowa-poradniabp.pl/wp-content/uploads/2020/04/Terapeutyczna-moc-przytulania-1.2.pdf
Pozdrawiam serdecznie
Wioletta Stępień


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
Dzisiaj obchodzimy Światowy Dzień Ziemi. Jest to najbardziej ekologiczne święto całego świata. Ma na celu dbanie o środowisko. Ludzie jednoczą się ze sobą i chcą ratować naszą planetę. Ten dzień szczególnie obchodzony jest w przedszkolach i szkołach.
Wyszukałam dla Was specjalny materiał logopedyczny związany z tym tematem. Gimnastyka buzi i języka – polecenia ćwiczeń opisane na kuli ziemskiej – Gimnastyka buzi i języka – Ziemia. Dodatkowo gra do utrwalania ćwiczonych głosek – Gra – Dzień Ziemi [sz]i drugi wariant   Gra – Dzień Ziemi [do wypełnienia – wpisujemy głoskę jaką chcemy ćwiczyć].
Jak grać?

  • Ustawiamy pionki na polu „start”.
  • Kolejno rzucamy kostką, przesuwamy pionek i wymawiamy wyraz znajdujący się na polu.
  • Celem gry jest wypowiedzenie wszystkich wyrazów znajdujących się na całej kuli ziemskiej (podczas ćwiczeń utrwalamy poprawną wymowę).
  • Następnie układamy zdania zawierające wyrazy wpisane na kulę ziemską i wypowiadamy je.

    Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza dotrze do pola „meta” (i nie zawsze będzie to Dziecko! – oczywiście pamiętamy o nauce zasad zdrowej rywalizacji i radzenia sobie z własnymi emocjami. 

Proszę zapoznać się z artykułem na w/w temat:  Kto pierwszy, ten (niekoniecznie) lepszy. Jak nauczyć dziecko ... 
Pozdrawiam serdecznie
Wioletta Stępień

 


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na czwartym spotkaniu! Przypomnieliście sobie o prawidłowej wymowie głosek szumiących    (tzn. SZ, RZ/Ż, CZ, DŻ – karta ze wzorcowym ułożeniem języka, zębów i ust – zob. spotkanie nr 3).
W załączniku „Szumimy …” przygotowałam zadania  w oparciu o głoskę [sz]. Mam nadzieję, że wspólne ćwiczenia przyniosą Państwu i Dzieciom wiele radości i satysfakcji z postępów w mowie. Dzieci poprawnie wymawiające głoskę [sz], proszę aby również ćwiczyły, przez co wzmocnią swój aparat artykulacyjny do poprawnej wymowy innych głosek.
Dodatkowo zamieściłam drugi załącznik („Każdy ma zabawki edukacyjne w domu")  ze sporą dawką informacji  o prostych zabawkach edukacyjnych, które mamy w domu, a nie zawsze je dostrzegamy. Nie możemy kupić wszystkich zabawek, a każdemu Rodzicowi zależy na tym, aby jego Dziecko doskonale rozwijało się i ciągle uczyło się czegoś nowego.
Pozdrawiam serdecznie
Wioletta Stępień

Szumimy...   
Każdy ma zabawki edukacyjne w domu...


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki! 
Witam Was bardzo serdecznie na trzecim  spotkaniu!
Myślę, że smaczne ćwiczenia logopedyczne wykorzystacie również w tym tygodniu, ponieważ będziecie pomagać Rodzicom w przygotowywaniu świątecznych pyszności. Abyście mieli zajęcie, a Wasi Rodzice mieli pewność, że się nie nudzicie przygotowałam wielkanocne karty pracy:

Wielkanocne domino    - proszę pobrać, wyciąć poszczególne części i już gotowa zabawa!

 

Karta z przypomnieniem dzieciom o prawidłowej wymowie głosek SZ  RZ/Ż  CZ  DŻ*  w przystępny sposób pokazuje właściwe ułożenie języka, zębów i ust.



Wielkanocne bazie
– będziecie ćwiczyć głoskę SZ z pomocą słomki.

Wielkanocne bazie - proszę pobrać.

Święta tuż, tuż… a więc moi mili… życzę Wam i Waszym Rodzinom zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych, smacznego święconego jajka,  mokrego Śmigusa Dyngusa oraz nadziei na lepsze jutro.
Pozdrawiam serdecznie
Wioletta Stępień

 


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na drugim spotkaniu!
 U większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych (język, wargi, policzki, podniebienie miękkie). Przyczyną wad są nieprawidłowości w budowie anatomicznej (np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe) lub nieprawidłowe nawyki związane z oddychaniem lub połykaniem. Pierwsze zajęcia poświęciliśmy oddychaniu, teraz nadszedł czas na następną porcję ćwiczeń.
Ćwiczenia logopedyczne mogą być atrakcyjne dla dzieci, jeżeli wykorzystamy do tego smakołyki. Gwarantuję, że Wasze pociechy z przyjemnością będą je wykonywały, ponieważ zawierają element nagrody, który po kilku powtórzeniach można po prostu zjeść. Proponuję  użyć do zabaw logopedycznych: krem czekoladowy, miód, dżem, czekoladę, bitą śmietanę, galaretkę, kisiel, chrupki kukurydziane, płatki śniadaniowe, ryż dmuchany, popcorn, makarony, paluszki, żelki i inne.

Zabawy logopedyczne są bardzo ważne i wartościowe, ale należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa także w domu. Rodzicu!

  • nie zostawiaj malucha samego z jedzeniem (np. żelki, chrupki, płatki), grozi to zakrztuszeniem,
  • wykorzystuj bezpieczne pokarmy dla Twojego dziecka (tzn. alergik ma wiele ograniczeń żywieniowych np. na kakao czy miód),
  • po zakończonych ćwiczeniach przypomnij dziecku o umyciu zębów.

    Ćwiczenia usprawniające wargi:
  • jedzenie bez pomocy rąk (np. makaronu spaghetti, paluszka, płatków śniadaniowych i in.), pracują tylko wargi,
  • za pomocą warg przenoszenie z jednego talerzyka na drugi winogron, drobnych cukiereczków i in.,
  • odrywanie wargami kawałków sałaty,
  • silne zaciskanie warg wokół chrupki, paluszka,
  • picie za pomocą słomki płynów o różnej konsystencji (słomkę trzymają wargi, a nie zęby! słomka znajduje się po środku warg),
  • przenoszenie (np. chrupek ryżowych lub in.) za pomocą słomki z jednego talerzyka na drugi;
    Ćwiczenia usprawniające język:
  • rysowanie językiem wzorów (obrazki, literki) na talerzyku, gdzie jest rozsmarowany krem czekoladowy, jogurt, miód i in.,
  • wylizywanie talerzyka językiem – talerzyk posmarowany wedle uznania – np. miodem, dżemem, bitą śmietaną, budyniem, kremem czekoladowym,
  • malowanie kropek na wardze lub podniebieniu, wcześniej język zanurzamy w np., bitej śmietanie,
  • lizanie lodów lub lizaków czubkiem języka (od dołu ku górze),
  • kotek pije mleczko – picie językiem płynu z talerzyka, np. mleka, wody, soku,
  • kotek czyści wąsy – wylizywanie warg posmarowanych np. miodem, kremem czekoladowym, bitą śmietaną,
    Ćwiczenia usprawniające prawidłowe połykanie:

(wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym) 

  • unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach,
  • lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego,
  • trzymanie czubkiem języka np. cukierka lub kawałka czekolady przy wałku dziąsłowym, jednoczesne połykanie śliny,

Inspiracją do drugiego spotkania była książka E. Borsuk-Soroty i A. Kruszewskiej „Smaczne zabawy buzi i języka. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci” – Wydawnictwa Harmonia. Są to fachowo opracowane zadania logopedyczne, które z pewnością przyczynia się do prawidłowego rozwoju mowy dziecka, a jednocześnie stanowią  wspaniałą okazję do ćwiczeń poprzez smaczną zabawę.

W czasie zdalnego nauczania wielu logopedów bezpłatnie dzieli się swoimi pomocami. Przesyłam Państwu do wydrukowania „Kwieciste minki – karty do ćwiczeń buzi i języka” ze strony www.logopestka.pl . (Jest to doskonała gimnastyka buzi i języka: usprawnianie warg; pionizowanie języka (unoszenie szerokiego języka, kląskanie z zatrzymaniem, unoszenie języka za górne zęby; ćwiczenia policzków (ćwiczenia ze słomką); ćwiczenia oddechowe (kontrolowanie fazy wydechowej - wdech nosem, wydech ustami - wargi zaokrąglone). Kartę możemy:
- wydrukować i ćwiczyć patrząc na obrazki,
- wydrukować,  nakleić na brystol i wyciąć pojedyncze obrazki – ćwiczyć losując poszczególne obrazki,
- dwukrotnie wydrukować , nakleić na brystol i wyciąć pojedyncze obrazki i bawić się w MEMO.
Kliknij w załącznik

Pozdrawiam srdecznie i życzę smacznej zabawy!
Wioletta Stępień – logopeda

 

 


Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Pamiętajcie o ćwiczeniach logopedycznych, które mogą Wam urozmaicić czas i sprawić wiele przyjemności.
Potraktujcie „gimnastykę buzi i języka” jako zabawę, zachęcajcie dzieci do pracy i chwalcie podejmowany wysiłek.
Wykorzystajcie propozycje ćwiczeń oddechowych jako przerywnik przy różnych okazjach, np. przy szykowaniu posiłków, sprzątaniu, układaniu puzzli itd.

Podaję przykłady ćwiczeń oddechowych:

  • dmuchanie na kulki z waty, papieru, wiatraczki,
  • wyścigi piłeczek pingpongowych – dmuchanie na piłeczki,
  • naśladowanie śmiechu różnych osób:
  • staruszki – che, che, che,
  • kobiety – cha, cha, cha,
  • mężczyzny – ho, ho, ho,
  • dziewczynki – chi, chi, chi,
  • naśladowanie odgłosu syreny, na jednym wydechu e-o, e-o, e-o,
  • naśladowanie odgłosów zwierząt, np. osiołka i-o, i-o, i-o,
  • chłodzenie gorącej zupy – dmuchanie ciągłym strumieniem,
  • ogrzewanie zmarzniętych rąk – chuchanie na dłonie,
  • dmuchanie na piórko, aby nie spadło,
  • nadmuchiwanie balonika, który może być wykorzystany do zabaw ruchowych.

    Wieczorem przed snem pamiętajmy o czytaniu dzieciom. Fundacja ABCXXI CAŁA POLSKACZYTA DZIECIOM (https://calapolskaczytadzieciom.pl) przypomina: „Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!”  Na w/w stronie internetowej znajdziecie Państwo kopalnię pomysłów, jak przyjemnie spędzić czas z dzieckiem przy wartościowej lekturze.

Pamiętajmy, że warto czytać. Musimy jednak wybrać odpowiednią lekturę do upodobań naszych pociech.  Czytanie wzbogaca zasób słownictwa, zwiększa wiedzę o świecie i umiejętność myślenia, a to gwarantuje większy sukces w życiu.

Urozmaiceniem może być czytanie bajek logopedycznych, które stanowią wspaniałą zabawę dla całej rodziny, bez względu na wiek i zainteresowania (proponowane bajki: „Osiołek” , „Indianie”, „Śniadanie Puchatka”, „Mała Mysia” i inne dostępne w Internecie).

W przyszłym tygodniu następna logopedyczna dawka informacji.

Wioletta Stępień – logopeda

 

 

Drodzy Rodzice i Przedszkolaki!
Witam Was bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu!
Kontynuujemy zabawę z Dziećmi wykorzystując drugą część wierszyków dźwiękonaśladowczych.
Tak jak poprzednio zacznijmy od rozgrzewki, czyli ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:

- bocian – wysuwamy usta do przodu,

- żaba – rozciągamy usta na boki ,

- prosiaczek – oblizujemy usta dookoła, mlaskamy ,

- chomik – nadmuchujemy policzki ,

- piesek – wysuwamy język na brodę i do nosa ;

następniezabawa oddechowa  – kolorowe piórka:
Rodzic układa na dywanie kolorowe piórka ( papierowe lub naturalne ), które zgubiły kurki. Prosi, by  dziecko podniosło jedno z nich i ułożyło   na otwartej dłoni. Zadanie polega na zbliżeniu dłoni do ust, krótkiego wdechu nosem i zdmuchnięciu piórka z dłoni powietrzem wydychanym   ustami. Ćwiczenie należy powtórzyć trzy razy. Następnie prowadzący prosi o  złapanie piórka i wykonanie krótkiego wdechu nosem oraz powolnego wydechu ustami w taki sposób, by piórko jak najdłużej było odchylone od  pionu. Ćwiczenie należy powtórzyć trzy razy.
Po pobraniu załącznika (wierszyki dźwiękonaśladowcze), Rodzic czyta wierszyk, a Maluch  powtarza tylko te fragmenty, które są wytłuszczone.  

 Na zakończenie zajęć proponuję zajrzeć do Internetu na Youtube   https://youtu.be/fUX5kYzzi5Q , aby zapoznać się   z piosenką: „ Dziadek  fajną farmę miał”.  Jest to utwór wykorzystywany na zajęciach logopedycznych przy którym ćwiczymy narządy mowy i przyjemnie spędzamy czas.

Pozdrawiam serdecznie

Wioletta Stępień